Przepisy BHP jasno określają, jaka wymagana jest liczba gaśnic na daną powierzchnię. Mało kto wie, że przepisy te regulują również wyposażenie przeciwpożarowe, wymagane podczas transportu ADR. Takie regulacje pozwalają na szybką reakcję podczas wypadku, czy awarii – zapobiec mają rozprzestrzenianiu się ognia na część ładunkową, która jest łatwopalna i przy najmniejszym kontakcie z ogniem, może spowodować eksplozję.

Obowiązkowe elementy wyposażenia przeciwpożarowego

Obowiązkowe elementy wyposażenia przeciwpożarowego w transporcie ADR są ściśle określone przez ustawodawcę. Każdy pojazd przewożący towary niebezpieczne powinien być wyposażony w przenośne gaśnice dla grup pożarów A, B i C. Przynależność do danych grup zależy od dopuszczalnej masy całkowitej jednostki transportowej. Dla wszystkich typów pojazdów, liczba gaśnic wynosi 2. Oprócz tego powstały konkretne przepisy mówiące o tym, że

  • dla grupy A, czyli pojazdów ważących do 3,5T, minimalna całkowita pojemność gaśnicy powinna wynosić 4kg, w tym gaśnica do gaszenia pożaru silnika lub kabiny 2kg oraz dodatkowa gaśnica 2kg;
  • dla grupy B, czyli pojazdów ważących od 3,5 do 7,5T, minimalna całkowita pojemność gaśnicy powinna wynosić 8kg, w tym gaśnica do gaszenia pożaru silnika lub kabiny 2kg oraz dodatkowa gaśnica 6kg;
  • dla grupy C, czyli pojazdów ważących powyżej 7,5T, minimalna całkowita pojemność gaśnicy powinna wynosić 12kg, w tym gaśnica do gaszenia pożaru silnika lub kabiny 2kg oraz dodatkowa gaśnica 6kg.
Jeśli pojazd wyposażony został w gaśnicę stałą, uruchamianą automatycznie w przypadku pożaru silnika, to w takiej sytuacji gaśnica przenośna odpowiednia do gaszenia pożaru silnika nie jest wymagana. Należy pamiętać, że gaśnice przenośne powinny być zaopatrzone w plombę i powinny być poddawane okresowym kontrolom. Dla ułatwienia, na gaśnicach widnieje znak, określający termin następnej kontroli. Środki gaśnicze nie powinny oczywiście uwalniać też gazów toksycznych do wnętrza kabiny kierowcy lub pod wpływem działania promieniowania cieplnego podczas pożaru. Gaśnice powinny spełniać wymagania normy europejskiej EN 3-7:2004 + A1:2007 lub równoważnej Polskiej Normy. Powinny być one oznakowane znakiem zgodności z normą przyjętą przez właściwą władzę.

Jak zamontować gaśnicę podczas transportu ADR?

Wyposażenie ADR pojazdu to jedno, a ich montaż to drugie. Jak zamontować gaśnicę podczas transportu ADR, by była ona bezpieczna dla załogi pojazdu i spełniały przepisy ppoż? Gaśnice powinny być przymocowane w taki sposób, by były łatwo dostępne dla załogi pojazdu. Montaż gaśnic powinien równocześnie zapewnić ochronę przed działaniem czynników atmosferycznych, które mogłyby negatywnie wpłynąć na bezpieczną eksploatację gaśnic jak również przed złodziejami. Oznacza to, że gaśnice mogą być przewożone w specjalnych, zamykanych skrzynkach ADR, pod warunkiem jednak, że kluczyk do tych skrzynek jest łatwo dostępny dla kierowcy (nawet, lub zwłaszcza) podczas ewentualnego pożaru. Należy pamiętać, że środki gaśnicze służą do gaszenia pożaru pojazdu, silnika ale nigdy nie ładunku!