W międzynarodowym handlu istnieje wiele złożonych zasad i procedur, których znajomość jest kluczowa dla skutecznego przemieszczania towarów między krajami. Jedną z tych reguł, która odgrywa istotną rolę w transakcjach handlowych, jest reguła wysyłki DAP. Jest to kluczowe pojęcie w międzynarodowym handlu, które określa odpowiedzialność za koszty, ryzyko i procedury związane z transportem towarów od sprzedawcy do nabywcy.

Czym jest DAP?

W ramach dostawy DAP, sprzedawca musi zapewnić dostarczenie towarów na wskazane przez nabywcę miejsce docelowe. Jest odpowiedzialny za organizację transportu, załadunek, wyładowanie oraz pokrycie kosztów transportu. Dodatkowo, sprzedawca jest zobowiązany do ubezpieczenia towarów na czas transportu, aby chronić je przed ewentualnymi uszkodzeniami lub zagubieniem w trakcie przewozu. Po dostarczeniu towarów na miejsce docelowe, sprzedawca musi poinformować nabywcę o gotowości do odbioru towaru. Wówczas nabywca przejmuje odpowiedzialność za dalszy transport towaru, opłaty celne, opłaty związane z importem oraz wszelkie inne koszty i ryzyka związane z towarem. Dostawa DAP jest stosunkowo elastyczną opcją w międzynarodowym handlu, pozwalającą na negocjacje warunków transakcji między sprzedawcą a nabywcą. Jednakże wymaga od obu stron odpowiedniego przygotowania oraz jasnego ustalenia odpowiedzialności i obowiązków związanych z transportem towarów.

Zalety i wady dostawy DAP

Dostawa DAP posiada zarówno swoje zalety, jak i wady, które warto uwzględnić przy decyzji o zastosowaniu tej reguły w transakcjach handlowych. Oto kilka kluczowych zalet i wad dostawy DAP:

Zalety dostawy DAP:

  • Elastyczność negocjacji – dostawa DAP umożliwia sprzedającemu i nabywcy elastyczne negocjacje dotyczące warunków dostawy, kosztów transportu oraz ubezpieczenia towarów. Strony mogą ustalić warunki dostawy odpowiednie dla swoich potrzeb i preferencji.
  • Łatwość w organizacji – sprzedawca ponosi odpowiedzialność za organizację transportu towarów do wskazanego miejsca docelowego, co ułatwia nabywcy proces importu towarów i zmniejsza jego obciążenie administracyjne.
  • Pełne pokrycie kosztów transportu – w ramach dostawy DAP, sprzedawca pokrywa wszystkie koszty związane z transportem towarów do miejsca docelowego, co eliminuje ryzyko nieprzewidzianych kosztów dla nabywcy.

Wady dostawy DAP:

  • Ryzyko związane z miejscem docelowym – nabywca ponosi ryzyko związane z miejscem docelowym, w którym towar jest dostarczany. Jeśli miejsce to jest trudno dostępne lub wymaga specjalnych procedur odbioru, nabywca może napotkać trudności w odebraniu towarów.
  • Konieczność przekazywania formalności celnych – po dostarczeniu towarów na miejsce docelowe, nabywca musi przejąć odpowiedzialność za wszelkie formalności celne i administracyjne związane z importem towarów, co może być czasochłonne i skomplikowane.
  • Brak kontroli nad transportem – nabywca nie ma kontroli nad procesem transportu towarów do miejsca docelowego, co może prowadzić do opóźnień lub problemów związanych z dostawą.

Podział obowiązków w regule wysyłki DAP

Podział obowiązków w regule wysyłki DAP regulowany jest przez międzynarodowe reguły handlu, znane jako incoterms. W najnowszej wersji incoterms 2020, dostarczenie towarów w ramach DAP spoczywa na sprzedającym. Kupujący ma obowiązek zapewnić odprawę importową, rozładunek towarów oraz transport morski lub inny środek transportu. Cło i inne opłaty związane z odprawą także obciążają kupującego. Ryzyko związane z dostarczeniem towarów przechodzi na kupującego w momencie dostarczenia towarów w uzgodnionym miejscu. Aby uniknąć nieporozumień i zapewnić efektywne wykonanie umowy, zarówno sprzedający, jak i kupujący powinni zawrzeć umowę, w której zostaną dokładnie uzgodnione warunki dostawy DAP oraz obowiązki stron. Dodatkowo, kupujący powinien dostarczyć sprzedającemu wszystkie informacje potrzebne do odprawy eksportowej i umowy ubezpieczenia.