Jest to termin powszechnie znany szczególnie wśród osób zajmujących się transportem międzynarodowym. Kabotaż to nic innego jak transport ładunków, który występuje na obszarze tego samego państwa, pojazdem który jest zarejestrowany w innym kraju. Ma on zapobiec robieniu pustych przebiegów i zoptymalizowaniu procesu związanego z dostawą. Pojęcie wywodzi się od żeglarza włoskiego Giovanniego Cabota, który chcąc odkryć kolejne lądy, postanowił przemieszczać się między portami tego samego państwa.

Przepisy dotyczące transportu kabotażowego

Kabotaż to przewóz towarów lub pasażerów między dwoma punktami w tym samym kraju pojazdem zarejestrowanym w tym kraju. Aby chronić krajowe firmy, większość krajów posiada zasady i przepisy dotyczące kabotażu. Na przykład w Stanach Zjednoczonych tylko statki pod banderą amerykańską mogą przewozić towary między portami amerykańskimi. Od Lutego 2022 roku weszły w życie nowe przepisy, które zabraniają wykonywania przewozów kabotażowych tym samym pojazdem w tym samym państwie członkowskim przez cztery dni od zakończeniu ostatniego dozwolonego przewozu kabotażowego.

Zezwolenie na przewóz kabotażowy

Aby móc wykonywać kabotaż, przewoźnik musi uzyskać zezwolenie od odpowiednich władz. Wykonując ten rodzaj transportu musimy pamiętać również o paru ważnych dokumentach. Należy do nich CMR, czyli międzynarodowy list przewozowy, dokumenty, w których uwzględniona została data rozładunku w kraju przyjmującym, dla każdej zrealizowanej usługi kabotażowej – list przewozowy oraz odpowiednie faktury potwierdzające zrealizowanie przewozów kabotażowych.

Dlaczego nakłada się ograniczenia kabotażowe?

Ograniczenia kabotażowe nakładane są w celu ochrony krajowego przemysłu przed konkurencją zagraniczną. Ograniczenia te zazwyczaj polegają na tym, że wszystkie towary przewożone między dwoma punktami w danym kraju muszą być przewożone pojazdami zarejestrowanymi w kraju.

Jak uniknąć kary za naruszenia związane z kabotażem?

Istnieją sposoby, które pozwalają nam na uniknięcie kar związanych z naruszeniem przepisów kabotażowych. Warto więc stosować się do nich i w przyszłości nie narażać się na nieprzyjemne sankcje. Należy więc:

  • Upewnić się, że posiadasz odpowiednią dokumentację i zezwolenia przed rozpoczęciem jakiejkolwiek pracy w obcym kraju.
  • Zapoznać się z przepisami kabotażowymi obowiązującymi w każdym kraju, w którym planujesz pracować.
  • Dokładnie przestrzegać wszystkich przepisów i procedur podczas transportu towarów między krajami.

Jeśli przewoźnik dopuści się złamania przepisów europejskich związanych z kabotażem, może spodziewać się określonych sankcji, takich jak:

  • odebranie licencji wykonywania transportów międzynarodowych w ramach wspólnoty,
  • zawieszenie świadectwa kierowcy,
  • utrata ubezpieczenia kabotażowego,
  • finansowa kara grzywny,
  • unieważnienie wpisów do licencji wspólnotowej.

Jak długo może trwać kabotaż?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie jak długo może trwać kabotaż, związane jest to z różnymi czynnikami i zależy od rodzaju wykonywanego kabotażu oraz kraju, w którym ma on miejsce. Jednak według rozporządzenia ogólny czas trwania przewozów kabotażowych trwa 7 dni, a maksymalną liczbę dozwolonych operacji kabotażowych to 3.