Jest to system, w którym dwaj kierowcy zmieniają się co kilka godzin, aby móc bezpiecznie i efektywnie prowadzić samochód przez długie dystanse. Często taka forma transportu wykorzystywana jest dla tras międzynarodowych lub żeby skrócić czas dostawy towarów. Jest to szczególnie przydatne w przypadku tras międzymiastowych lub transgranicznych, gdzie konieczna jest większa czujność i precyzja. O transporcie, który odbywa się w podwójnej obsadzie mówimy, wtedy kiedy przez całą dobę, w kabinie ciężarówki znajdują się dwie osoby.

Ile wynosi czas pracy kierowcy jeżdżący w podwójnej obsadzie?

Praca kierowcy, który jeździ w podwójnej obsadzie może wynosić maksymalnie 30 godzin. Jest to o 25%, dłuższy czas, niż w przypadku jazdy w pojedynkę. Każdego z kierowców obowiązują takie same zasady. Kierowca jest zobowiązany do prowadzenia ciężarówki przez czas 4,5 godziny, po tym czasie przysługuje mu prawo do przerwy wynoszące 45 minut. Kierowca taką przerwę odbiera podczas prowadzenia ciężarówki przez partnera wynoszące również 4,5h. Po tym czasie kierowcy się zamieniają, a po prowadzeniu przez każdego z nich pojazdu przez 9 godzin, każdemu z nich należy się odpoczynek, który wynosi 9 godzin. Istnieje również wariant, w którym kierowcy przedłużają sobie czas pracy o godzinę i wtedy jest to wariant 20 godzin jazdy i 9 godzin odpoczynku.

Czy jazda w podwójnej obsadzie się opłaca?

Jazda w podwójnej obsadzie na początku wydaje się być skomplikowana, jest to jednak wygodne rozwiązanie zarówno dla kierowców, jak również zleceniobiorców. Transport w podwójnej obsadzie może zapewnić nam szybsze wykonanie usługi transportowej i zaoszczędzenie dużej ilości czasu. Taki rodzaj transportu jest bardzo opłacalny na długich trasach międzynarodowych.

Wady i zalety jazdy w podwójnej obsadzie

Jazda w podwójnej obsadzie ma zarówno zalety, jak i wady. Z jednej strony może to być bardziej ekonomiczne, przez sprawniejszy załadunek i rozładunek. Do zalet zaliczymy również szybsze rozwiązywanie możliwych problemów pojawiających się na trasie oraz zapewnienie większego bezpieczeństwa zarówno dla ciężarówki, jak i samego transportu, który znajduje się cały czas pod kontrolą. Przyjemne jest też mieć kogoś do rozmowy podczas długiej jazdy. Jeśli chodzi o wady należy uwzględnić utrudnienie związane z większym obciążeniem pracowników spowodowane długim czasem pracy. Na problemy możemy natrafić również, w momencie kiedy kierowcy mają różne charaktery i pojawiają się kłótnie. Mała przestrzeń w samochodzie z pewnością nie ułatwia tego zadania.

Jazda w podwójnej obsadzie – przepisy

Zgodnie z przepisami, jakie obowiązują, istnieje kilka regulacji, które dotyczą pracy w podwójnej obsadzie. Ważny jest fakt, że kierowca, który rozpoczyna pracę nie może rozpocząć jej później, niż godzinę po pierwszym kierowcy. Zasady obejmują również tachograf i mówią o tym, że każda zmiana kierującego powinna być równoznaczna ze zmianą kart i wpisem na tachografie. Czas, jaki kierowcy mają na zmianę kart powinien być zakwalifikowany jako inna praca. Wymiana kart przez kierowców w tachografie jest nierównoznaczna z rozpoczęciem bądź zakończeniem dnia roboczego.